Grafika i wideo w transmisji – wymagania techniczne

W naszych transmisjach z przyjemnością wykorzystujemy grafikę i materiały wideo, co ma wpływ na atrakcyjność transmisji. Jeżeli chcesz przesłać nam grafikę: plansze, zdjęcia, belki, logo, lub materiały wideo do wykorzystania w transmisji, poniżej wymagania techniczne.

UWAGA BARDZO WAŻNE: elementy graficzne i materiały wideo należy dostarczyć do nas najpóźniej 24 godziny przed rozpoczęciem transmisji, nie ma możliwości emisji niesprawdzonych materiałów

Plansze

Plansze to elementy pełnoekranowe – zajmują cały ekran. Najczęściej stosowane są plansze początkowe z zaproszeniem na transmisję, ale czasami stosuje się także plansze końcowe (np. zawierające komunikat „Dziękujemy za udział w transmisji”), plansze sponsorskie lub plansze na przerwę (np. z komunikatem „Zapraszamy po przerwie”).

UWAGA – plansza początkowa jest wymagana w każdej transmisji, więcej informacji znajdziesz tutaj.

Format: 1920×1080 pikseli, PNG lub JPG

Zdjęcia

Czasami w trakcie transmisji pokazujemy zdjęcia, np. podczas rozmowy z Andrzejem Pągowskim pokazywaliśmy jego plakaty filmowe. Plakaty są „pionowe”, podczas gdy transmisja jest „pozioma”, dlatego takie zdjęcia często umieszczamy na czarnym tle.

Format: dowolny rozmiar, JPG lub PNG

Belki

Belki to elementy zajmujące tylko część ekranu, najczęściej są to kolorowe prostokąty z podpisami uczestników, tzw. wizytówki, ale zdarzają się też bardziej wymyślne, np. kolorowe ramki.

UWAGA – standardowo oferujemy proste belki z generatora i nie ma potrzeby dostarczania nam dodatkowych belek, chyba że potrzebujesz belek o nietypowym kształcie, kolorze, z nietypowym fontem lub dodatkowymi elementami graficznymi.

Format: 1920×1080 pikseli, belka umieszczona w odpowiednim miejscu (zakomponowana na kadrze), PNG z przezroczystością

Logo w górnym rogu

Motyw znany z telewizji, czyli niewielkie logo nadawcy (organizatora), najczęściej w prawym górnym rogu ekranu.

Format: dowolny rozmiar, PNG z przezroczystością (logo umieścimy we wskazanym miejscu)

Materiały wideo

Najbardziej popularne materiały wideo to intro (krótkie materiały na początku transmisji), spoty sponsorskie emitowane w trakcie transmisji czy nagrane wcześniej fragmenty, np. wywiady.

Format: 1920×1080 pikseli, H264/AAC, dowolny bitrate, w kontenerze MP4 lub MOV; prosimy o pozostawienie kilku sekund na końcu materiału (tzw. zejściówka)

Grafika i wideo sprawiają, że transmisja wygląda bardziej atrakcyjnie i profesjonalnie, ale pamiętajmy, że to tylko dodatki i nie warto z nimi przesadzać. Jedyne co musisz nam przesłać, to plansza początkowa.

Przygotowanie planszy początkowej

Zanim transmisja się rozpocznie, Facebook, YouTube i inne platformy wyświetlają planszę początkową (tzw. „zaślepkę”). Zwykle na takiej planszy wpisuje się tytuł, dzień i godzinę rozpoczęcia transmisji, można też umieścić logotypy organizatorów, sponsorów i ciekawą grafikę.

Taka plansza jest też wykorzystywana na początku transmisji – np. kiedy uczestnicy debaty już siedzą na swoich miejscach, realizator rozpoczyna transmisję, ale jeszcze „zasłania” wszystko planszą. Dopiero na odpowiedni sygnał plansza znika, żeby pokazać to, co się dzieje.

Plansza początkowa (i każda inna – np. plansza końcowa) powinna mieć rozmiar 1920×1080 pikseli, w formacie PNG lub JPG. Jeżeli Klient nie jest w stanie przygotować planszy, prosimy o kontakt – nasi graficy przygotują planszę za niewielką opłatą.

Poniżej kilka przykładów planszy początkowych z naszych transmisji:

Pro tip: upewnij się, że ważne elementy planszy, np. logotypy sponsorów i napisy nie znajdują się blisko krawędzi (góra, dół, boki). Facebook i YouTube czasami obcinają brzegi planszy, więc ważne elementy lepiej umieścić bliżej środka.

Wymagania techniczne dotyczące dodatkowych elementów graficznych do transmisji: belek, obrazów, logo i materiałów wideo znajdziesz tutaj.

Plansza początkowa to minimum, jakie trzeba przygotować przed transmisją. Jeżeli nie otrzymamy od Klienta planszy początkowej, Facebook i YouTube będą wyświetlały domyślną (najczęściej niezbyt pasującą) grafikę, natomiast nasz realizator na początku transmisji będzie pokazywał standardową planszę „Za chwilę początek transmisji”.

Jak umożliwić transmisję na Facebooku?

Chcesz powierzyć nam realizację swojej transmisji na Facebooku? Świetnie! Oto, co trzeba zrobić, żebyśmy mogli przeprowadzić transmisję na Twoim Facebooku.

Przede wszystkim, transmitujemy tylko w imieniu facebookowych „stron” (pages). Nie prowadzimy transmisji w imieniu osób prywatnych, czyli nie wchodzi w grę przekazywanie hasła i loginu i logowanie się jako inna osoba. Założenie strony na Facebooku jest bardzo łatwe i (w odróżnieniu od YouTube) od razu można prowadzić transmisję, nawet na stronie założonej minutę wcześniej.

Istnieją dwa podstawowe sposoby, żeby umożliwić komuś innemu, np. firmie takiej jak nasza, prowadzenie transmisji na Twojej stronie lub w Twoim wydarzeniu:

  1. Przekazanie nam tzw. klucza transmisji
  2. Przydzielenie nam uprawnień do zarządzania Twoją stroną

Sposób 1: Przekazanie nam klucza transmisji

To jest najlepszy sposób, jeżeli Twoją stroną na Facebooku zajmuje się wyznaczona osoba lub firma. Dzięki temu my skupiamy się tylko na samej transmisji, a kwestie tytułu, opisu i promowania transmisji zostawiamy innym.

  1. Osoba zajmująca się Facebookiem sama tworzy zaplanowaną transmisję na stronie lub w wydarzeniu, wpisuje tytuł, opis i godzinę rozpoczęcia.
  2. Osoba zajmująca się Facebookiem ustawia „automatyczne rozpoczęcie transmisji” lub „ręczne”, jeżeli chce ręcznie uruchomić transmisję.
  3. Osoba zajmująca się Facebookiem kopiuje tzw. klucz transmisji i przesyła ten klucz do nas, np. za pomocą maila (UWAGA – prosimy o dokładne sprawdzenie, czy w kluczu nie ma żadnego błędu!)
  4. Kiedy mamy klucz transmisji, możemy prowadzić transmisję – transmisja pojawi się tam, gdzie została utworzona przez osobę zajmującą się Facebookiem.
Klucz transmisji na Facebooku
Klucz transmisji na Facebooku – trzeba go skopiować i przesłać do nas

Sposób 2: Przydzielenie nam uprawnień do zarządzania Twoją stroną

Jeżeli nie wiesz jak utworzyć transmisję, możesz „zaprosić” naszego pracownika do zarządzania swoją stroną – wtedy to my tworzymy zaplanowaną transmisję na podstawie informacji, jakie nam przyślesz.

  1. Osoba zajmująca się Facebookiem przełącza się na odpowiednią stronę, wchodzi w „Zarządzanie stroną > Ustawienia > Role na stronie”.
  2. W sekcji „Przypisz rolę na stronie” osoba zajmująca się Facebookiem wpisuje adres e-mail, jaki otrzymała od nas; to będzie adres osoby, która zajmie się transmisją w naszej firmie.
  3. Po kliknięciu w osobę trzeba upewnić się, że przydzielamy rolę „Redaktor” i kliknąć „Dodaj” – wkrótce zaproszenie do zarządzania stroną zostanie zaakceptowane przez pracownika naszej firmy.
  4. Prześlij nam (najlepiej w mailu) wszystkie dane, jakie są nam potrzebne do założenia transmisji:
  • gdzie zakładamy transmisję – na samej stronie czy w wydarzeniu organizowanym przez stronę
  • tytuł transmisji
  • opis transmisji
  • godzinę rozpoczęcia transmisji
  • miniaturę, wyświetlaną przed rozpoczęciem transmisji, najlepiej JPG lub PNG w rozmiarze 1920×1080 px

    Po otrzymaniu tych danych zakładamy transmisję.
Przydzielanie uprawnień do strony na Facebooku
Przydzielanie uprawnień do zarządzania stroną na Facebooku – potrzebujemy roli „Redaktor”

Sposób z kluczem czy sposób z uprawnieniami?

Każdy z opisanych sposobów ma swoje wady i zalety. Opcja z przekazaniem samego klucza jest lepsza dla tych organizacji, które mają dobrze opanowanego Facebooka i nie chcą, żeby ktoś „grzebał” na ich stronie, ale trzeba uważać, żeby klucz był dobrze skopiowany. Tę opcję wybierają zwykle większe firmy lub agencje, obsługujące social media. Tytuł transmisji i opis można wielokrotnie zmieniać bez konieczności kontaktu z nami, bo nam potrzebny jest tylko klucz, który zostaje bez zmian.

Opcja z przydzieleniem uprawnień jest lepsza dla początkujących, ale wymaga wejścia w ustawienia strony, a potem jak najszybszego dostarczenia kompletu informacji, niezbędnych do tego, żebyśmy założyli transmisję.

Dla widza nie ma żadnego znaczenia, czy transmisję założyła osoba z Twojej organizacji, a nam tylko przekazała klucz, czy transmisję założył ktoś od nas, wszystko będzie wyglądało identycznie.