Jak zadbać o publiczność online?

Jeżeli zamawiasz u nas transmisję, to my bierzemy odpowiedzialność za stronę techniczną, np. pilnujemy, żeby transmisja była wcześniej zaplanowana i staramy się o jak najlepszą jakość obrazu i dźwięku. Są jednak rzeczy, które może zrobić organizator, żeby transmisja okazała się sukcesem – czyli żeby oglądało ją jak najwięcej, jak najbardziej zaangażowanych osób.

Przyciągnij publiczność – Promuj

Co to za transmisja, którą ogląda raptem kilka osób? Im więcej osób dowie się o zbliżającej się transmisji, tym większa szansa na „złapanie” dużej widowni. Jeżeli masz już potwierdzony termin transmisji, poinformuj o tym świat – oto kilka pomysłów:

  • promuj na docelowej platformie: nagraj krótki materiał wideo z zaproszeniem na transmisję i wstaw go na Facebooku, napisz post o transmisji i wykup płatną promocję, poinformuj o transmisji na forach i grupach tematycznych
  • wykorzystaj inne platformy: jeżeli transmisja odbędzie się na Facebooku, napisz o niej i podaj link na Twitterze, jeżeli transmisja będzie na YouTube, napisz o tym na Facebooku i Twitterze
  • zaangażuj wszystkich uczestników i organizatorów: poproś ich o udostępnianie informacji o transmisji i oznacz ich w postach zapraszających na transmisję – w ten sposób informacja o transmisji dotrze nie tylko do twoich odbiorców, ale i do osób, które obserwują współorganizatorów i uczestników wydarzenia

Utrzymaj publiczność – Zaangażuj

Organizatorzy często traktują publiczność oglądającą transmisję online tylko jako widzów – a warto potraktować ich jako uczestników, bo dzięki internetowi możemy nie tylko biernie słuchać i oglądać, ale i brać udział w wydarzeniu tak samo jak publiczność na miejscu. Jak zaangażować publiczność online?

  • uwzględnij w transmisji kilka minut na pytania od publiczności online, nawet kosztem bardziej merytorycznej rozmowy; doskonale robi to Empik w naszym wspólnym cyklu „Premiera online”: podczas każdego spotkania osoba z Empiku sprawdza komentarze na czacie, wybiera najlepsze pytania i przesyła je na telefon prowadzącej
  • dotrzymuj słowa, jeżeli zachęcasz publiczność do zadawania pytań na czacie, zadaj chociaż jedno, nie rozczaruj publiczności i nie tłumacz się brakiem czasu
  • zadawaj pytania publiczności online – nawet banalne pytania o to, „gdzie nas oglądacie” mogą rozkręcić transmisję
  • utrzymuj stały kontakt z komentującymi na czacie, choćby za pomocą „lajkowania” lub dziękowania za komentarze
Noc Księgarń 2021 – na ekranie zachęta do zadawania pytań

Pokieruj publicznością – Zachęcaj

Nie czarujmy się – bardzo wiele transmisji ma cel sprzedażowy. Inwestujemy pieniądze w realizację transmisji, żeby ta transmisja „pracowała”. Weźmy „na warsztat” spotkania autorskie: przecież głównym celem wydawcy czy dystrybutora nie jest zapewnienie nam miłego wieczoru, tylko sprzedaż książek. Ale czy sama rozmowa z autorem sprzeda książki? Publiczność musi wiedzieć, czego od niej oczekujemy, co trzeba zrobić – to jest to słynne marketingowe wezwanie do działania, CTA (Call To Action). Możemy zachęcać do działania werbalnie, ale skuteczniejsze jest wyświetlanie ich na ekranie podczas transmisji. Oto przykłady fajnych CTA z naszych realizacji:

Jeżeli chcesz samodzielnie przygotować grafikę CTA do swojej transmisji, tutaj znajdziesz wymagania techniczne.

Napiszę to bardzo wyraźnie: organizacja transmisji nie ma większego sensu, jeżeli nikt jej nie ogląda, albo oglądają ją osoby, które nie są nią naprawdę zainteresowane. Jeżeli chcesz uniknąć rozczarowania, spróbuj zrobić jak najwięcej, żeby przyciągnąć do transmisji publiczność, utrzymać ją i zachęcić do odpowiednich działań. Macie jakieś inne pomysły, co może zrobić organizator transmisji?

Grafika i wideo w transmisji – wymagania techniczne

W naszych transmisjach z przyjemnością wykorzystujemy grafikę i materiały wideo, co ma wpływ na atrakcyjność transmisji. Jeżeli chcesz przesłać nam grafikę: plansze, zdjęcia, belki, logo, lub materiały wideo do wykorzystania w transmisji, poniżej wymagania techniczne.

UWAGA BARDZO WAŻNE: elementy graficzne i materiały wideo należy dostarczyć do nas najpóźniej 24 godziny przed rozpoczęciem transmisji, nie ma możliwości emisji niesprawdzonych materiałów

Plansze

Plansze to elementy pełnoekranowe – zajmują cały ekran. Najczęściej stosowane są plansze początkowe z zaproszeniem na transmisję, ale czasami stosuje się także plansze końcowe (np. zawierające komunikat „Dziękujemy za udział w transmisji”), plansze sponsorskie lub plansze na przerwę (np. z komunikatem „Zapraszamy po przerwie”).

UWAGA – plansza początkowa jest wymagana w każdej transmisji, więcej informacji znajdziesz tutaj.

Format: 1920×1080 pikseli, PNG lub JPG

Zdjęcia

Czasami w trakcie transmisji pokazujemy zdjęcia, np. podczas rozmowy z Andrzejem Pągowskim pokazywaliśmy jego plakaty filmowe. Plakaty są „pionowe”, podczas gdy transmisja jest „pozioma”, dlatego takie zdjęcia często umieszczamy na czarnym tle.

Format: dowolny rozmiar, JPG lub PNG

Belki

Belki to elementy zajmujące tylko część ekranu, najczęściej są to kolorowe prostokąty z podpisami uczestników, tzw. wizytówki, ale zdarzają się też bardziej wymyślne, np. kolorowe ramki.

UWAGA – standardowo oferujemy proste belki z generatora i nie ma potrzeby dostarczania nam dodatkowych belek, chyba że potrzebujesz belek o nietypowym kształcie, kolorze, z nietypowym fontem lub dodatkowymi elementami graficznymi.

Format: 1920×1080 pikseli, belka umieszczona w odpowiednim miejscu (zakomponowana na kadrze), PNG z przezroczystością

Logo w górnym rogu

Motyw znany z telewizji, czyli niewielkie logo nadawcy (organizatora), najczęściej w prawym górnym rogu ekranu.

Format: dowolny rozmiar, PNG z przezroczystością (logo umieścimy we wskazanym miejscu)

Materiały wideo

Najbardziej popularne materiały wideo to intro (krótkie materiały na początku transmisji), spoty sponsorskie emitowane w trakcie transmisji czy nagrane wcześniej fragmenty, np. wywiady.

Format: 1920×1080 pikseli, H264/AAC, dowolny bitrate, w kontenerze MP4 lub MOV; prosimy o pozostawienie kilku sekund na końcu materiału (tzw. zejściówka)

Grafika i wideo sprawiają, że transmisja wygląda bardziej atrakcyjnie i profesjonalnie, ale pamiętajmy, że to tylko dodatki i nie warto z nimi przesadzać. Jedyne co musisz nam przesłać, to plansza początkowa.

Przygotowanie planszy początkowej

Zanim transmisja się rozpocznie, Facebook, YouTube i inne platformy wyświetlają planszę początkową (tzw. „zaślepkę”). Zwykle na takiej planszy wpisuje się tytuł, dzień i godzinę rozpoczęcia transmisji, można też umieścić logotypy organizatorów, sponsorów i ciekawą grafikę.

Taka plansza jest też wykorzystywana na początku transmisji – np. kiedy uczestnicy debaty już siedzą na swoich miejscach, realizator rozpoczyna transmisję, ale jeszcze „zasłania” wszystko planszą. Dopiero na odpowiedni sygnał plansza znika, żeby pokazać to, co się dzieje.

Plansza początkowa (i każda inna – np. plansza końcowa) powinna mieć rozmiar 1920×1080 pikseli, w formacie PNG lub JPG. Jeżeli Klient nie jest w stanie przygotować planszy, prosimy o kontakt – nasi graficy przygotują planszę za niewielką opłatą.

Poniżej kilka przykładów planszy początkowych z naszych transmisji:

Pro tip: upewnij się, że ważne elementy planszy, np. logotypy sponsorów i napisy nie znajdują się blisko krawędzi (góra, dół, boki). Facebook i YouTube czasami obcinają brzegi planszy, więc ważne elementy lepiej umieścić bliżej środka.

Wymagania techniczne dotyczące dodatkowych elementów graficznych do transmisji: belek, obrazów, logo i materiałów wideo znajdziesz tutaj.

Plansza początkowa to minimum, jakie trzeba przygotować przed transmisją. Jeżeli nie otrzymamy od Klienta planszy początkowej, Facebook i YouTube będą wyświetlały domyślną (najczęściej niezbyt pasującą) grafikę, natomiast nasz realizator na początku transmisji będzie pokazywał standardową planszę „Za chwilę początek transmisji”.