Jak umożliwić transmisję na Facebooku?

Chcesz powierzyć nam realizację swojej transmisji na Facebooku? Świetnie! Oto, co trzeba zrobić, żebyśmy mogli przeprowadzić transmisję na Twoim Facebooku.

Przede wszystkim, transmitujemy tylko w imieniu facebookowych „stron” (pages). Nie prowadzimy transmisji w imieniu osób prywatnych, czyli nie wchodzi w grę przekazywanie hasła i loginu i logowanie się jako inna osoba. Założenie strony na Facebooku jest bardzo łatwe i (w odróżnieniu od YouTube) od razu można prowadzić transmisję, nawet na stronie założonej minutę wcześniej.

Istnieją dwa podstawowe sposoby, żeby umożliwić komuś innemu, np. firmie takiej jak nasza, prowadzenie transmisji na Twojej stronie lub w Twoim wydarzeniu:

  1. Przekazanie nam tzw. klucza transmisji
  2. Przydzielenie nam uprawnień do zarządzania Twoją stroną

Sposób 1: Przekazanie nam klucza transmisji

To jest najlepszy sposób, jeżeli Twoją stroną na Facebooku zajmuje się wyznaczona osoba lub firma. Dzięki temu my skupiamy się tylko na samej transmisji, a kwestie tytułu, opisu i promowania transmisji zostawiamy innym.

  1. Osoba zajmująca się Facebookiem sama tworzy zaplanowaną transmisję na stronie lub w wydarzeniu, wpisuje tytuł, opis i godzinę rozpoczęcia.
  2. Osoba zajmująca się Facebookiem ustawia „automatyczne rozpoczęcie transmisji” lub „ręczne”, jeżeli chce ręcznie uruchomić transmisję.
  3. Osoba zajmująca się Facebookiem kopiuje tzw. klucz transmisji i przesyła ten klucz do nas, np. za pomocą maila (UWAGA – prosimy o dokładne sprawdzenie, czy w kluczu nie ma żadnego błędu!)
  4. Kiedy mamy klucz transmisji, możemy prowadzić transmisję – transmisja pojawi się tam, gdzie została utworzona przez osobę zajmującą się Facebookiem.
Klucz transmisji na Facebooku
Klucz transmisji na Facebooku – trzeba go skopiować i przesłać do nas

Sposób 2: Przydzielenie nam uprawnień do zarządzania Twoją stroną

Jeżeli nie wiesz jak utworzyć transmisję, możesz „zaprosić” naszego pracownika do zarządzania swoją stroną – wtedy to my tworzymy zaplanowaną transmisję na podstawie informacji, jakie nam przyślesz.

  1. Osoba zajmująca się Facebookiem przełącza się na odpowiednią stronę, wchodzi w „Zarządzanie stroną > Ustawienia > Role na stronie”.
  2. W sekcji „Przypisz rolę na stronie” osoba zajmująca się Facebookiem wpisuje adres e-mail, jaki otrzymała od nas; to będzie adres osoby, która zajmie się transmisją w naszej firmie.
  3. Po kliknięciu w osobę trzeba upewnić się, że przydzielamy rolę „Redaktor” i kliknąć „Dodaj” – wkrótce zaproszenie do zarządzania stroną zostanie zaakceptowane przez pracownika naszej firmy.
  4. Prześlij nam (najlepiej w mailu) wszystkie dane, jakie są nam potrzebne do założenia transmisji:
  • gdzie zakładamy transmisję – na samej stronie czy w wydarzeniu organizowanym przez stronę
  • tytuł transmisji
  • opis transmisji
  • godzinę rozpoczęcia transmisji
  • miniaturę, wyświetlaną przed rozpoczęciem transmisji, najlepiej JPG lub PNG w rozmiarze 1920×1080 px

    Po otrzymaniu tych danych zakładamy transmisję.
Przydzielanie uprawnień do strony na Facebooku
Przydzielanie uprawnień do zarządzania stroną na Facebooku – potrzebujemy roli „Redaktor”

Sposób z kluczem czy sposób z uprawnieniami?

Każdy z opisanych sposobów ma swoje wady i zalety. Opcja z przekazaniem samego klucza jest lepsza dla tych organizacji, które mają dobrze opanowanego Facebooka i nie chcą, żeby ktoś „grzebał” na ich stronie, ale trzeba uważać, żeby klucz był dobrze skopiowany. Tę opcję wybierają zwykle większe firmy lub agencje, obsługujące social media. Tytuł transmisji i opis można wielokrotnie zmieniać bez konieczności kontaktu z nami, bo nam potrzebny jest tylko klucz, który zostaje bez zmian.

Opcja z przydzieleniem uprawnień jest lepsza dla początkujących, ale wymaga wejścia w ustawienia strony, a potem jak najszybszego dostarczenia kompletu informacji, niezbędnych do tego, żebyśmy założyli transmisję.

Dla widza nie ma żadnego znaczenia, czy transmisję założyła osoba z Twojej organizacji, a nam tylko przekazała klucz, czy transmisję założył ktoś od nas, wszystko będzie wyglądało identycznie.

DobreTransmisje.pl na Big Book Festival 2021

Słyszeliście o Big Book Festival (bigbookfestival.pl)? To najlepszy, najbardziej otwarty festiwal literacki w Polsce. A my już od 2018 roku realizujemy z niego transmisje. Jak nam poszło w tym roku?

Big Book Festival od wielu lat odbywa się na Mokotowie, w pobliżu księgarni Big Book Cafe, której właścicielki są jednocześnie twórczyniami festiwalu. W tym roku festiwal miał 4 „sceny”, i te „sceny” zostały podzielone pomiędzy 3 firmy realizujące transmisje – w tym DobreTransmisje.pl. Nam przypadła „scena ogród”, czyli bardzo miły ogród na dziedzińcu Centrum Łowicka. Wśród „naszych” transmisji było 5 standardowych rozmów (goście i prowadzący na fotelach) oraz to, z czego Big Book Festival jest znany – 2 „okrągłe stoły”, gdzie autorzy rozprawiają, siedząc przy naprawdę okrągłym stole. Mieliśmy okazję robić „okrągłe stoły” w 2018 roku i bardzo się ucieszyliśmy, że ten pomysł wrócił w 2021.

Nagłośnienie i mikrofony zapewniła specjalistyczna firma, a grafikę do transmisji dostarczyli organizatorzy, więc my mogliśmy się skupić na tym, na czym znamy się najlepiej: na realizacji samej transmisji.

Nasz sprzęt

Do naszych transmisji wykorzystujemy niewielki, mobilny sprzęt, więc wszystko przyjechało w bagażniku jednego samochodu osobowego: walizka, plecak i kilka statywów. Do obsługi festiwalu przeznaczyliśmy: 4 kamery, mikser, interfejs audio i router, kilka powerbanków, okablowanie i akcesoria.

Dodatkowo, przygotowaliśmy kompletny i gotowy do pracy zestaw zapasowy: zapasowe 3 kamery, zapasowy mikser, zapasowy interfejs audio i drugi router (z internetem LTE) oraz 3 zestawy mikroportów. Montaż sprzętu zajął nam niecałą godzinę, a obejmował: ustawienie 3 kamer do realizacji rozmów, ustawienie stolika z mikserem („reżyserka”), podłączenie dźwięku i podłączenie kabla z internetem do sprzętu na stoliku realizacji.

Ponieważ nasz sprzęt: małe, bezprzewodowe, zdalnie sterowane kamery różnił się od sprzętu pozostałych firm (duże kamery, komputery, kable), byliśmy ciekawi, jak sprawdzi się w naszym ogrodzie.

Małe kamery vs duże kamery

Nasze kamery są bardzo małe – na tyle małe, że nie wymagają wysokich, zajmujących dużo miejsca statywów, bo im cięższa kamera, tym bardziej solidnego statywu wymaga. Nasze kamerki zamontowaliśmy na leciutkich, niewielkich statywach, które bardzo dobrze „wkleiły się” w otoczenie i jeżeli ktoś nie przyglądał się dokładnie, mógł tych kilku kamer wcale nie zauważyć.

Na Big Book Festivalu liczy się każdy kawałek przestrzeni – na spotkania przychodzą tłumy, więc każde miejsce jest na wagę złota. Duże kamery i statywy zajęłyby sporo miejsca, a nasze kamery na niewielkich statywach oraz nasza „reżyserka”, czyli mały stół, zabrały maksymalnie 5-6 miejsc siedzących.

Stolik ze sprzętem służący za reżyserkę
Nasza cała „reżyserka”, czyli stolik.

Łączność bezprzewodowa vs kamery na kablach

Nasze kamery mogą przesyłać obraz bezprzewodowo (w przypadku mniejszych odległości do kilkunastu metrów) lub przez kabel. Tradycyjne kamery nie mają łączności bezprzewodowej: każda kamera musi być podłączona do miksera kablem. Ponieważ od naszego stolika do każdej z kamer mieliśmy maksymalnie kilka metrów, spokojnie zdecydowaliśmy się na łączność bezprzewodową. To oznaczało m.in. szybszy montaż (nie trzeba ciągnąć i przyklejać kabli), większy komfort dla publiczności (nikt nie krzyczał „uwaga kabel!”) i możliwość błyskawicznego przestawienia kamery.

Podczas kilku transmisji wykorzystaliśmy kamerę ręczną: operator złapał za jedną z zapasowych kamer leżących na stoliku i zaczął chodzić wśród publiczności. Dzięki temu udało się pokazać bardzo ciekawe i dynamiczne ujęcia „z ręki”, które nie pojawiały się w transmisjach innych firm: zbliżenia na książki, trzymane przez widzów czy bawiące się psy, którym poświęcono jedno ze spotkań.

Zbliżenie na dzieci i psa
Ujęcia z kamery ręcznej wprowadziły sporo dynamiki

Zdalne sterowanie vs kamera z operatorem

Naszymi kamerami można sterować zdalnie. Nie mówimy tu tylko o „standardzie”: o ustawieniach obrazka, czyli ekspozycji i kolorach. Siedząc kilkanaście metrów od kamery możemy też sterować tzw. zoomem (zbliżać/oddalać) i ustawieniami ostrości – czyli robić to, co zwykle robi operator, stojący przy kamerze.

Ale to nie wszystko! Wyobrażacie sobie „okrągły stół”, gdzie w samym środku tego stołu stoi operator, który obraca kamerą? Jak komfortowo się komunikować z kimś po drugiej stronie stołu, skoro przed tobą stoi facet z kamerą i zasłania widok? My robimy to inaczej: w samym środku „okrągłego stołu” ustawiliśmy mały statyw, na nim też małą kamerę – ale umieszczoną na zdalnie sterowanej głowicy. Kamera tylko minimalnie wystawała ponad poziom stołu, była praktycznie niewidoczna, ale mogła obracać się praktycznie dookoła stołu, więc mogliśmy pokazać zbliżenia wszystkich 10 gości, wcale nie przeszkadzając im w rozmowie. Z dobrego źródła wiem, że gdyby nie nasza technologia, inne firmy naprawdę musiałyby ustawić w środku człowieka z kamerą. Czy wtedy rozmawiałoby się komfortowo? Hmm.

Okrągły stół, w środku mała kamera na statywie
Okrągły stół Big Book Festival 2021. Czy ktoś widzi kamerę na samym środku?

Efekt końcowy

Z perspektywy tego intensywnego weekendu mogę stwierdzić, że nasz sprzęt (i plan!) się sprawdził. Małe, bezprzewodowe, zdalnie sterowane kamery w połączeniu z doświadczeniem w tego typu realizacjach dały znakomity efekt końcowy. Trzeba tutaj powiedzieć uczciwie: w przypadku transmisji sportowych, wielkich widowisk artystycznych, dużych koncertów „tradycyjne” kamery sprawdzą się na pewno lepiej, choćby dlatego, że duża kamera oznacza zazwyczaj obiektywy, które radzą sobie z dużymi odległościami i małą ilością światła.

Spotkania autorskie, rozmowy, konferencje, debaty z to z kolei te wydarzenia, gdzie nasz niewielki sprzęt i duże doświadczenie pozwalają osiągnąć taki sam efekt, jak przy zamówieniu znacznie większej i droższej ekipy. „Jeżeli nie widać różnicy – po co przepłacać?”. Do zobaczenia na Big Book Festival 2022!

Using Video Chat

Our video calling solution requires no extra software installation (Zoom, Skype etc.). Everything is happening inside your internet browser. If needed, you can easily share your screen (e.g. presentation) as well.

What is needed?

  • a link for the video chatroom, provided by us
  • a computer/laptop with webcam
  • Chrome, Firefox (on Windows) or Safari (on MacOS)
  • headphones/headset (highly recommended), preferably with microphone

Step-by-step – Video Chat

  1. You will receive a link for the „video chatroom” – click it or paste the link in your browser,
  • Windows computers – only Chrome or Firefox browsers will work
  • Mac – only Safari browser will work
  1. Enter your name and click „Continue”.
  1. If prompted to allow access to your webcam/microphone – allow access; if you accidentally denied the access, simply reload the page.
  1. Settings appear.
  • network quality – shows how good is your internet connection (green-yellow-red)
  • if you can’t see yourself – try changing the camera
  • if you want to test your microphone and speakers, click„Test”

if everything looks good, click „Join Room”

  1. You are in the „video chatroom” now; if you want to leave the connection, move your cursor to the bottom of the screen and click the red „X” icon.

Step-by-step – Sharing your screen

  1. When you’re already in the „video chatroom”, move cursor to the bottom of the screen and click on „Share” icon.
  1. „Screen sharing” window appears; click „Whole screen”, click picture (thumbnail) of your screen and click „Share”; you are now sharing your computer screen
  1. 2 little windows appear to indicate you are now sharing your screen; on the smaller one, click „Hide” so the window does not get in the way.
  1. Minimize your browser or go to your desktop and launch your presentation in full-screen mode.
  1. Go ahead with your presentation; your presentation and your webcam’s picture will be shown, and your voice will be heard.
  1. To stop sharing your screen, go back to your browser and click „Stop Sharing”.

Remember: in case of any failure, please refresh/reload the page (e.g. by using F5), this will remove you from the video chatroom and you’ll be able to join again.

Frequently Asked Questions

Q: Can I use my smartphone/iPhone?
A: If you have no access to a computer, it is possible to use a smartphone (Huawei phones are strictly not supported). Please let us know if you can’t use a computer.

Q: Can use video chat without headphones/headset?
A: Communicating without headphones/headset can lead to a nasty echo. Please let us know if you can’t use headphones/headset.

Q: During video chat, picture and/or sound has suddenly disappeared. 
A: Please reload/refresh the page. This will remove you from the video chatroom and you’ll be able to join again.

Q: Can I use wireless, Bluetooth headset, AirPods?
A: Wireless headset can be a pain to configure properly. We recommend regular, wired headphones/headset.

Q: Can I sing to my microphone?
A: No. The software is optimized for speech. Singing and music will sound really bad.

Q: What are the icons at the bottom of the screen?
A: The icons will switch your cameras, turn off camera and microphone and share your screen. Do not click the icons unless instructed otherwise.