4 rzeczy w obiekcie konferencyjnym, które przydają się dziennikarzom

Jeżeli myślisz poważnie o organizowaniu konferencji w swoim obiekcie, to musisz być przygotowany na obecność dziennikarzy. Jak ułatwić im pracę podczas konferencji?

Dziennikarze prasowi, radiowi, telewizyjni, internetowi – przychodzą do Ciebie, żeby wykonać swoją pracę, czyli zrelacjonować konferencję. Czego będą szukali w pierwszej kolejności (oprócz ekspresu z kawą)?

1. Wydzielony internet

Internet to podstawowe narzędzie pracy dziennikarza. Na pewno masz u siebie sieć bezprzewodową (WiFi), ale dobrze jest mieć jeszcze wydzieloną sieć dla dziennikarzy, na której nie będą „wisieli” inni goście i pracownicy obiektu. Taka sieć dla dziennikarzy powinna mieć:

  • dużą szybkość wysyłania (upload), 20Mbps lub więcej – dziennikarze często muszą szybko wysłać dużo zdjęć albo plików wideo, wtedy ważna jest szybkość wysyłania
  • dodatkową obsługę „nowszego” standardu 5GHz – jest on bardziej odporny na zakłócenia niż „stary” 2.4GHz i coraz więcej urządzeń może korzystać z 5GHz
Test szybkości w programie Speedtest
Szybkość internetu można zmierzyć aplikacją Speedtest

Wskazówka: Zorientuj się, czy masz w ścianie skonfigurowane gniazdka internetowe – wiele osób woli dla pewności łączyć się „po kablu”, zamiast korzystać z sieci WiFi.

Ile to kosztuje?

  • router z technologią 5GHz – od 200 zł

2. Podłączenie dźwięku

„Czy jest kostka?” – to częste pytanie dziennikarzy, zwłaszcza na konferencjach prasowych. Kostka dziennikarska (inaczej pressbox), to „rozgałęziacz dźwięku”, do którego idzie dźwięk z nagłośnienia sali, czyli ze wszystkich mikrofonów używanych podczas konferencji. Dzięki kostce dziennikarze nie muszą rozstawiać swoich mikrofonów, tylko podłączają się do jednego, „oficjalnego” dźwięku.

Kostka dziennikarska z podłączonym do niej cyfrowym dyktafonem

Wskazówka: jeżeli nie masz kostki dziennikarskiej, spróbuj zapewnić choćby „pojedyncze” wyjście z nagłośnienia, najlepiej poprzez gniazdo XLR lub przejściówkę XLR.

Ile to kosztuje?

  • Kostka dziennikarska – od 800 zł
  • Przejściówka (adapter) XLR – ok. 10 zł

3. Listwa zasilająca

Gniazdek elektrycznych jest zawsze za mało – to dotyczy zarówno gniazdek w domu (przynajmniej moim), jak i „w terenie”. Co prawda, bardzo wiele urządzeń może pracować na samej baterii (u nas – wszystkie!), ale zawsze lepiej mieć prąd pod ręką, choćby po to, żeby naładować telefon, laptopa czy baterie do kamery. Tam, gdzie jest dużo sprzętu, sprawdzają się listwy zasilające – po konferencji można je schować, żeby nie przeszkadzały.

Listwa zasilająca z podłączonymi urządzeniami
Listwa zasilająca

Wskazówka: warto zakupić listwy, które będą miały zabezpieczenie przed przypadkowym naciśnięciem wyłącznika.

Ile to kosztuje?

  • listwa zasilająca – od 50 zł

4. Miejsce pracy

Dziennikarze często wpadają na ostatnią chwilę (taka praca…) i muszą walczyć o jak najlepsze miejsce – szczególnie dziennikarze telewizyjni czy fotografowie. Aby uniknąć zamieszania i nie przeszkadzać innym uczestnikom konferencji, warto wcześniej wydzielić część miejsca tylko dla dziennikarzy, np. cały rząd krzeseł albo wyznaczone miejsce z jednej strony sali.

Wskazówka: Zarezerwuj też kilka miejsc z tyłu sali – niektórzy dziennikarze przychodzą tylko na początek konferencji, więc lepiej, żeby opuszczali salę dyskretnie z tylnych rzędów.

Ile to kosztuje?

  • Karteczki z napisem „PRASA” do położenia na krzesłach – 0 zł

Im lepsze warunki pracy będą mieli dziennikarze, tym większa szansa, że będą w stanie wyprodukować wysokiej jakości materiał – a na tym przecież zależy organizatorom konferencji w Twoim obiekcie. Z mediami warto żyć w zgodzie!