Transmisja zamiast nagrania – dlaczego?

Organizujesz jakieś wydarzenie i wiesz, że warto je pokazać w internecie, bo można trafić do większej publiczności. Wydarzenie można nagrać, żeby opublikować je za jakiś czas – ale można też od razu pokazać je na żywo. Oto, w czym transmisja jest lepsza od samego nagrania.

1. Transmisja jest aktualna

Świat pędzi naprzód i co chwila jesteśmy atakowani nowymi informacjami. Coś, co jest ważne dzisiaj, za kilka dni może zostać „zepchnięte” przez nowe wydarzenia. Liczy się to, co tu i teraz, bo czy ktoś ogląda powtórki Oscarów tydzień później?

Produkcja nagrania to proces, który trwa głównie po zakończeniu wydarzenia. Nie wystarczy wydarzenia po prostu nagrać – potem trzeba nagrania zrzucić do komputera, przyciąć, zmontować, oprawić, wyeksportować i opublikować w internecie. Wiele zależy od umiejętności osoby nagrywającej i montującej, a także od życzeń i uwag klienta. Od momentu zakończenia wydarzenia do publikacji gotowego materiału w internecie może minąć od 2 dni do nawet kilku tygodni!

Transmisja jest super aktualna, bo publiczność w internecie śledzi wydarzenie na żywo. Te czynności, które trzeba wykonać przy „zwykłym” nagraniu: montaż, oprawa, publikacja w internecie, są robione na żywo w trakcie wydarzenia. Wymaga to doświadczenia w pracy na żywo, często w stresujących warunkach, ale za to widzowie dostają wydarzenie od razu, a nie po kilku dniach – chociaż transmisję można też odtwarzać po zakończeniu wydarzenia.

2. Transmisja jest interaktywna

Wiele wydarzeń organizuje się z myślą o „współpracy” z publicznością. Często pracujemy przy spotkaniach autorskich i prawie na wszystkich w pewnym momencie oddaje się mikrofon publiczności, która może komentować i zadawać pytania. Czy publiczność w internecie nie zasługuje na to samo?

To prawda, że widzowie mogą w jakiś sposób reagować na nagranie, które pojawi się w internecie. Są lajki, serduszka i komentarze, ale trudno tu mówić o prawdziwej interakcji z wydarzeniem, bo przecież ono dawno się już zakończyło. Pytania w komentarzach? Bohater spotkania autorskiego raczej nie wróci po kilku dniach, żeby na nie odpowiedzieć.

Podczas transmisji dostępnych jest wiele narzędzi interakcji: czat tekstowy do komentowania i zadawania pytań, reakcje (np. serduszka), ankiety. Tylko od organizatorów zależy, które z tych narzędzi wykorzystają. Więcej o narzędziach interakcji, jakie można zastosować podczas transmisji, przeczytasz tutaj,

3. Transmisja jest autentyczna

Widzowie kochają autentyczność, ale w internecie coraz trudniej odróżnić prawdę od fikcji. Coraz więcej materiałów jest tworzonych przy pomocy sztucznej inteligencji.

Nagranie wydarzenia będzie zawsze w większym lub mniejszym stopniu przerobione: coś może zostać wycięte (np. trudne pytanie), coś skrócone (np. zbyt długa odpowiedź), a coś dodane (np. podkład muzyczny, którego na wydarzeniu nie było). Dzięki odpowiednim filtrom można zmienić czyjś wygląd albo poprawić mu głos na głębszy. To jeszcze nie „fejk”, ale już coś dosyć odległego od oryginału.

Transmisja jest maksymalnie autentyczna: widzowie dostają to, co się aktualnie dzieje, bez wycinania i skrótów. Tak, to prawda, że w trakcie transmisji też można do pewnego stopnia manipulować obrazem i dźwiękiem, można też czegoś celowo nie pokazać, ale wciąż jest to przekaz na żywo, znacznie bardziej „surowy” i autentyczny niż nagranie. Podczas transmisji nie ma powtórek: „co zostało zobaczone, już się nie odzobaczy”. A widzowie tego właśnie szukają!

Podsumowanie

Transmisja to nie tylko przekaz na żywo – z samej transmisji też powstaje nagranie, które można potem poprawić czy przemontować, więc zamawiając transmisję dostajesz właściwie dwie usługi w jednym. W niektórych przypadkach nagranie bez transmisji będzie jednak lepsze niż transmisja – np. jeśli wydarzenie ma zostać ujawnione później albo jeżeli trzeba dołożyć do niego dodatkowe elementy, których w danym momencie brakuje (np. materiał filmowy). Czasami brak dobrego internetu do transmisji i nie ma wyjścia – trzeba to nagrać i opublikować później. Są to jednak szczególne przypadki i transmisja: aktualna, interaktywna i autentyczna powinna być dla organizatora priorytetem, szczególnie, że koszt transmisji jest porównywalny do kosztu samego nagrania.