Jak zadbać o publiczność online?

Jeżeli zamawiasz u nas transmisję, to my bierzemy odpowiedzialność za stronę techniczną, np. pilnujemy, żeby transmisja była wcześniej zaplanowana i staramy się o jak najlepszą jakość obrazu i dźwięku. Są jednak rzeczy, które może zrobić organizator, żeby transmisja okazała się sukcesem – czyli żeby oglądało ją jak najwięcej, jak najbardziej zaangażowanych osób.

Przyciągnij publiczność – Promuj

Co to za transmisja, którą ogląda raptem kilka osób? Im więcej osób dowie się o zbliżającej się transmisji, tym większa szansa na „złapanie” dużej widowni. Jeżeli masz już potwierdzony termin transmisji, poinformuj o tym świat – oto kilka pomysłów:

  • promuj na docelowej platformie: nagraj krótki materiał wideo z zaproszeniem na transmisję i wstaw go na Facebooku, napisz post o transmisji i wykup płatną promocję, poinformuj o transmisji na forach i grupach tematycznych
  • wykorzystaj inne platformy: jeżeli transmisja odbędzie się na Facebooku, napisz o niej i podaj link na Twitterze, jeżeli transmisja będzie na YouTube, napisz o tym na Facebooku i Twitterze
  • zaangażuj wszystkich uczestników i organizatorów: poproś ich o udostępnianie informacji o transmisji i oznacz ich w postach zapraszających na transmisję – w ten sposób informacja o transmisji dotrze nie tylko do twoich odbiorców, ale i do osób, które obserwują współorganizatorów i uczestników wydarzenia

Utrzymaj publiczność – Zaangażuj

Organizatorzy często traktują publiczność oglądającą transmisję online tylko jako widzów – a warto potraktować ich jako uczestników, bo dzięki internetowi możemy nie tylko biernie słuchać i oglądać, ale i brać udział w wydarzeniu tak samo jak publiczność na miejscu. Jak zaangażować publiczność online?

  • uwzględnij w transmisji kilka minut na pytania od publiczności online, nawet kosztem bardziej merytorycznej rozmowy; doskonale robi to Empik w naszym wspólnym cyklu „Premiera online”: podczas każdego spotkania osoba z Empiku sprawdza komentarze na czacie, wybiera najlepsze pytania i przesyła je na telefon prowadzącej
  • dotrzymuj słowa, jeżeli zachęcasz publiczność do zadawania pytań na czacie, zadaj chociaż jedno, nie rozczaruj publiczności i nie tłumacz się brakiem czasu
  • zadawaj pytania publiczności online – nawet banalne pytania o to, „gdzie nas oglądacie” mogą rozkręcić transmisję
  • utrzymuj stały kontakt z komentującymi na czacie, choćby za pomocą „lajkowania” lub dziękowania za komentarze
Noc Księgarń 2021 – na ekranie zachęta do zadawania pytań

Pokieruj publicznością – Zachęcaj

Nie czarujmy się – bardzo wiele transmisji ma cel sprzedażowy. Inwestujemy pieniądze w realizację transmisji, żeby ta transmisja „pracowała”. Weźmy „na warsztat” spotkania autorskie: przecież głównym celem wydawcy czy dystrybutora nie jest zapewnienie nam miłego wieczoru, tylko sprzedaż książek. Ale czy sama rozmowa z autorem sprzeda książki? Publiczność musi wiedzieć, czego od niej oczekujemy, co trzeba zrobić – to jest to słynne marketingowe wezwanie do działania, CTA (Call To Action). Możemy zachęcać do działania werbalnie, ale skuteczniejsze jest wyświetlanie ich na ekranie podczas transmisji. Oto przykłady fajnych CTA z naszych realizacji:

Jeżeli chcesz samodzielnie przygotować grafikę CTA do swojej transmisji, tutaj znajdziesz wymagania techniczne.

Napiszę to bardzo wyraźnie: organizacja transmisji nie ma większego sensu, jeżeli nikt jej nie ogląda, albo oglądają ją osoby, które nie są nią naprawdę zainteresowane. Jeżeli chcesz uniknąć rozczarowania, spróbuj zrobić jak najwięcej, żeby przyciągnąć do transmisji publiczność, utrzymać ją i zachęcić do odpowiednich działań. Macie jakieś inne pomysły, co może zrobić organizator transmisji?