Jak nie przepłacić za transmisję online?

Przymierzasz się do zamówienia transmisji online? Opcje, dodatki, pozycje w kosztorysie mogą zakręcić w głowie. Powiem Ci, za co nie zawsze warto dodatkowo płacić.

Brać, czy nie brać? Przede wszystkim – zawsze warto zapytać, czy dana pozycja jest konieczna i czy można z niej zrezygnować.

1. Jakość 4K

W świecie wideo istnieją 3 popularne rozdzielczości, które mówią nam, z ilu pikseli (punktów) składa się obraz:

  • HD (720p) – obraz składa się z około 1 miliona pikseli
  • Full HD (1080p) – obraz składa się z około 2 milionów pikseli
  • 4K – obraz składa się z około 8 milionów pikseli

Przeciętny smartfon czy laptop może wyświetlić na raz 1-2 miliony pikseli. Jeżeli ktoś ogląda na nich transmisję, to i tak nie będzie w stanie zobaczyć „jakości 4K”.

Produkcja transmisji w 4K jest droga: potrzeba droższego sprzętu, szybszego internetu i więcej miejsca na pliki. Bardziej praktyczne jest transmitowanie w jakości HD (720p) lub Full HD (1080p) – zwłaszcza, że np. na Facebooku i tak nie można nadawać w jakości „lepszej” niż HD.

Jeżeli nie planujesz wyświetlania transmisji na wielkim ekranie, nie warto dopłacać za „jakość 4K”… ale dla szczególnie wymagających jesteśmy w stanie zrealizować nagranie w tej jakości.

2. Własna platforma wideo

Zwykle zależy Ci, żeby transmisja dotarła do jak największej liczby widzów. Jak to zrobić? Transmitować na jedną z popularnych, darmowych platform: Facebooka lub YouTube. Niektóre firmy oferują jednak „własną platformę wideo”, za którą pobierają opłaty (np. opłata za „możliwość transmisji do 1000 widzów”). Czy to ma sens?

Pracowałem kiedyś w firmie, która miała „własną platformę wideo”. Zamknęliśmy ją – większość klientów i tak pytała, czy możemy nadawać na Facebooka i YouTube.

Jeżeli nie robisz czegoś super-tajnego albo nietypowego, nie opłaca się korzystać z dodatkowo płatnej platformy wideo. Nie mamy własnej platformy, ale możemy dla Ciebie prowadzić transmisję na mniej popularne platformy: Vimeo, DailyMotion, Twitch i inne.

3. Łącze internetowe

Transmisji internetowej nie da się zrobić bez… internetu. To oczywiste. Ale ten internet wcale nie musi być niesamowicie szybki. Zanim ktoś doliczy Ci do ceny transmisji „dedykowane łącze internetowe”, powinien sprawdzić, jakie są warunki na miejscu.

W większości obiektów konferencyjnych na miejscu jest wystarczająco szybki stały internet. Oprócz tego, odpowiednio szybki „internet komórkowy” jest prawie wszędzie, nawet w nietypowych miejscach.

Internet satelitarny, światłowodowy, „dedykowany”, „bonding” – zanim za to dodatkowo zapłacisz, zapytaj, czy nie wystarczy taki internet, jaki jest na miejscu. My zawsze wykonujemy własne pomiary i już wiemy, czy skorzystamy z lokalnego internetu, czy z naszego internetu komórkowego – bez dodatkowych opłat.

4. Realizacja dźwięku

Mówi się, że dobry dźwięk to połowa (a nawet więcej) dobrej transmisji. To nie oznacza, że ten dźwięk musi realizować nie wiadomo ile osób, na nie wiadomo jakim sprzęcie.

W wielu miejscach już jest zainstalowane nagłośnienie: na konferencjach, koncertach, zawodach sportowych przecież są mikrofony, głośniki i ktoś, kto zajmuje się ich obsługą. Do celów transmisji zwykle wystarczy podłączyć się do istniejącego nagłośnienia.

Czy na Twoje wydarzenie zamówiono mikrofony i obsługę nagłośnienia? Jeżeli tak, to upewnij się, czy na pewno musisz dopłacić za „realizację dźwięku” w transmisji. W DobreTransmisje.pl zawsze staramy się skorzystać z tego, co jest na miejscu, a w razie problemów – i tak mamy ze sobą własne mikrofony.

5. Dodatkowe kamery

Więcej kamer – lepszy efekt? To nie takie proste. Oczywiście, są takie wydarzenia, które aż się proszą o dużą liczbę kamer, bo np. dzieją się na dużej przestrzeni. Mecz piłki nożnej byłoby bardzo trudno (i nudno) zrealizować na jedną kamerę.

W wielu przypadkach 1 lub 2 kamery w zupełności wystarczają, aby pokazać to, co trzeba. Na przykład, na konferencji jedna kamera może pokazywać prelegenta, a druga – reakcje publiczności i inne rzeczy, które dzieją się poza główną sceną. Dodanie jeszcze kolejnej kamery nie zrobiłoby już większej różnicy, prawda?

Samo rozmieszczenie kamer jest ważniejsze, niż ich liczba: 2 mądrze ustawione kamery mogą dać znacznie lepszy efekt, niż przypadkowo rozmieszczone 4 kamery – a przy tym realizacja 2-kamerowa będzie zapewne tańsza. W DobreTransmisje.pl najczęściej realizujemy wydarzenia do 3 kamer, ale w razie potrzeby jesteśmy w stanie wykorzystać nawet 9.

Podsumowanie

Trzeba to wyraźnie napisać: jeżeli masz bardzo duży (czytaj: nieograniczony) budżet, to nie musisz odmawiać sobie żadnej z wyżej wymienionych rzeczy. 8 kamer w jakości 4K, z pełną realizacją dźwięku, internetem w światłowodzie i zapasowym łączem satelitarnym, z transmisją na własną platformę wideo? To brzmi bardzo dobrze i… bardzo drogo. Podobny efekt osiągniesz, zamawiając 3 kamery w jakości Full HD, z podłączeniem do nagłośnienia, „komórkowym” internetem LTE i transmisją na YouTube – a zapłacisz za to 10 albo 100 razy mniej. Trzeba tylko wiedzieć, do kogo się zgłosić.