W DobreTransmisje.pl realizujemy profesjonalne transmisje online w niezwykle atrakcyjnych cenach, pewnie najlepszych na rynku, ale… chcesz jeszcze bardziej obniżyć koszty? Zapłacić jeszcze mniej? Oto kilka sposobów na sfinansowanie transmisji.
Uporządkowałem te sposoby w kolejności od najprostszego w realizacji do wymagającego największego namysłu z Twojej strony.
1. Podział kosztów transmisji
Często wydarzenia są współorganizowane przez kilka podmiotów, np. debata polityczna organizowana przez kilka redakcji jednocześnie, a każda chciałaby mieć z niej transmisję.
Do niedawna na Facebooku musiał być jeden główny „autor” transmisji, a inni mogli najwyżej udostępnić tę transmisję. To było nie do końca sprawiedliwe, bo jeden z organizatorów był uprzywilejowany – jego nazwa była widoczna jako autora transmisji. Zdarzało się, że jedno wydarzenie było transmitowane przez 2 różne ekipy, bo każdy chciał mieć własną transmisję.
Od kilku miesięcy na Facebooku mamy funkcję cross-postowania: jedna i ta sama transmisja może być nadawana na różnych stronach, i na każdej z nich jest widoczna jako „własna”. Nie ma już dyskusji, kto jest ważniejszy, bo każdy ma swoją własną transmisję, mimo że jest to tak naprawdę jedna i ta sama transmisja, na którą zrzucają się wszyscy organizatorzy. Zamiast 2 różnych transmisji, płacicie po połowie za wspólną transmisję, więc 2 razy mniej, niż dotychczas.
2. Pozyskanie sponsorów transmisji
Transmisje online generują znacznie większe zainteresowanie internautów niż np. zdjęcia czy „zwyczajne” wideo. Są chętniej komentowane i udostępniane przez widzów niż inne materiały, więc firmy i organizacje chcą się promować podczas transmisji online.
Organizując transmisję, spróbuj pozyskać dla niej sponsorów, którzy „zapraszają na transmisję”. Sprawa jest jeszcze łatwiejsza, kiedy już pozyskałeś sponsorów samego wydarzenia – warto ich poprosić o dodatkowe środki na transmisję, bo przecież po to sponsorują wydarzenie, żeby było o nich jak najgłośniej. W zamian za sfinansowanie transmisji, logo i nazwa sponsora może być wyświetlana:
- na planszy sponsorskiej, pokazywanej na początku, w przerwach i na końcu transmisji
- w formie spotu reklamowego (wideo), emitowanego w trakcie transmisji
- na pasku nad lub pod obrazem z kamery
- w okienku obok obrazu z kamery
Dodatkowo podczas transmisji można eksponować logo i nazwy sponsorów na roll-upach, czyli materiałach reklamowych umieszczonych w tle, np. za siedzącymi uczestnikami debaty czy konferencji.
3. Sprzedaż materiałów po transmisji
Wiele razy wspominałem, że życie transmisji nie kończy się po naciśnięciu przycisku „Stop”. W DobreTransmisje.pl po zakończeniu transmisji zawsze przekazujemy jej zapis w formie pliku wideo. Taki plik wideo może mieć „drugie życie”.
Koncert, konferencja naukowa, uroczystość? Wykorzystaj gotowy plik wideo albo zrób zamów z niego „pigułkę”, nagraj to na płytę CD, DVD lub nośnik USB i… sprzedawaj zainteresowanym! Fani, uczestnicy, laureaci będą zainteresowani pamiątką z wydarzenia, w którym brali udział, a dodatkowo pomagają w sfinansowaniu transmisji.
A jeżeli nie masz czasu na ściąganie zapisu transmisji z internetu, chcesz zacząć sprzedaż tuż po transmisji – oferujemy nagrywanie kopii bezpośrednio po zakończeniu transmisji. Włóż kartę do laptopa, nagrywaj i sprzedawaj!
4. Płatna transmisja w systemie Pay-per-view (PPV)
Kojarzycie transmisje z walk bokserskich w systemie Pay-per-view? Żeby obejrzeć walkę, trzeba wykupić dostęp do transmisji. Potem duża część pieniędzy za Pay-per-view idzie do kieszeni bokserów, ale też organizatorów wydarzenia i samej transmisji.
Na niektórych platformach wideo można zarabiać na własnych transmisjach online. Widzowie klikają odpowiedni przycisk w odtwarzaczu i wykupują „wirtualny bilet” na transmisję, płacąc kartą, elektronicznym portfelem lub SMS-em. Skorzystanie z takiej platformy to dodatkowe koszty: w zależności od platformy, płaci się jednorazowo (ryczałt) lub płaci się prowizję od ceny biletu, np. 10% . Po zakończeniu transmisji możesz nadal zarabiać na odtworzeniach swojego materiału.
Zanim zdecydujesz się pobierać opłaty za transmisję, warto przemyśleć:
- czy wydarzenie jest na tyle atrakcyjne, żeby ktoś chciał zapłacić za dostęp
- jaką cenę „biletu” ustawić
- jaka forma płatności (karta/portfel elektroniczny/SMS) będzie najwygodniejsza dla widzów i najtańsza dla mnie (prowizje)
Bardzo dużo zależy od tego, czy jesteś w stanie realnie ocenić atrakcyjność swojego wydarzenia. Jeżeli jesteś w stanie zorganizować bardzo atrakcyjne dla widzów wydarzenie, zyski z transmisji w systemie PPV mogą nie tylko pokryć koszty transmisji, ale jeszcze przynieść Ci dodatkowy dochód.
Podsumowanie
O finansowaniu transmisji online warto pomyśleć szczególnie przy wydarzeniach cyklicznych – np. rozgrywkach w lidze sportowej albo cyklu debat politycznych, bo wtedy uzyskujesz efekt skali. Sponsorzy, współorganizatorzy i uczestnicy są bardziej zainteresowani całym cyklem, nie musisz oddzielnie przygotowywać każdego wydarzenia i każdej oferty, a Twoje oszczędności się kumulują. Daj znać w komentarzach – która opcja finansowania wydaje Ci się najlepsza?